Lezing Ontmoetingen in de Natuur

door Jos Ketelaar

Op de vele fototochten die Jos Ketelaar heeft gemaakt in de directe omgeving van het Gooi en soms ook wat verder weg zijn er bijzondere ontmoetingen in de natuur en z'n bewoners geweest. Ook bestudeerde hij de natuur van zeer nabij. Het madeliefje is er één van die hij heeft gevolgd van uit zijn tuin. In de ochtend gaan de bloemen open, dit duurt ongeveer een 20 minuten. Aan het eind van de middag gaan de bloemen weer sluiten en dit duurt dan langer. Overdag zijn de in het hart van de bloemen gelegen buisbloemen te zien die worden bezocht door kleine insecten. We kijken dan naar de details van bloemen met een grote van hooguit 2 mm. Ook heeft hij van maart tot augustus de ontwikkeling van de kamsalamander gevolgd. Het uitkomen van het 1,5 mm grote eitje duurt 2 weken en de ontwikkeling van larve tot de landvorm duurt een paar maanden want aan het eind van de zomer gaat de kamsalamander het land op en verlaat voor de winter het water. Een ander bijzonder moment was het nachtelijke bezoek van de boommarter, en de havik die ook in de nacht op pad gaat. Dit zijn maar een paar voorbeelden uit de presentatie waar landschappen, bloemen en dieren worden getoond en besproken ondersteund door muziek en zelf opgenomen natuurgeluiden. In het tweede gedeelte van de presentatie vertelt hij over de ontmoetingen met een persoonlijke beleving er bij en de vele wetenswaardigheden over de verschillende natuurverschijnselen.

Deze lezing vindt plaats in buurthuis PleinZuid met ingang aan Dr de Visserstraat, Veenendaal. Het begint om 20.00 uur en zal tot ongeveer 22.00 uur duren.

Entree is gratis voor leden Groei en Bloei en bedraag €5,00 voor niet leden.