'Plant je mee’ in het najaar, het ideale plantseizoen

Het najaar is en blijft het meest ideale moment om te planten. De planten gaan in rust en de bodem is nog relatief warm, wat de ontwikkeling van de wortels bevordert. Wanneer het voorjaar aanbreekt kan de groei direct beginnen. Daarnaast kent het najaar in tegenstelling tot het voorjaar zelden lange, droge periodes en ontwikkelen de maanden september en oktober zich tegenwoordig tot nazomermaanden die zich uitstekend lenen voor tuinieren.

Om het najaar als plantseizoen bekender te maken wordt de komende maanden de campagne ‘Plant je mee’ gehouden, met als slogan: ‘Een bloeiende lente … plant je in de herfst’.

De campagne is een aantal jaren geleden opgezet door onder meer Stichting Steenbreek en NL Greenlabel en wordt uitgevoerd onder de vlag van NL Vergroent, een samenwerking tussen diverse organisaties die Nederland duurzaam willen vergroenen.

‘Met ‘Plant je mee’ sturen we een boodschap uit, met het doel dat we dit najaar samen zoveel mogelijk bloembollen, planten en boompjes in de grond gaan zetten’, zegt Dominique van de Kamp, projectmanager van Stichting Steenbreek. ‘En daarbij hopen we tegelijkertijd dat er tegels worden gelicht uit de tuinen en openbare ruimte.’

Bloembollenactie
In de afgelopen jaren lag de focus op de maand oktober; vanaf dit jaar duurt de campagne 2 maanden, omdat ook de maand november (tot de vorst intreedt) een geschikte periode is om te planten. Deze maand is met name geschikt om het wortelgoed, zoals bomen en heesters, maar ook (biologische) voorjaarsbollen te planten.

Een bloeiende lente, plant je in de herfst!