Heuvelrugtuin op De Eekhoeve

Over het project Heuvelrugtuinen (HRT) hebben we jullie al eerder geïnformeerd. Als lokale afdeling van G&B willen we hier graag bij betrokken zijn. Daarom staan wij in nauw contact met de organisatoren van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, de Natuur- en Milieufederatie Utrecht (NMU)

Leuke bijkomstigheid is dat er bij de Eekhoeve in Veenendaal een Heuvelrugtuin wordt ontwikkeld.

Begin maart is daar begonnen met het graven van een vijver (ondiepe paddenpoel). Verder komen er inheemse vaste planten, heesters en bomen en een groot insectenhotel. De opening van de tuin zal in de loop van het voorjaar zijn. Houd daarvoor onze site en De Rijnpost in de gaten!

In de opzet is ook een educatieve invulling voorzien van de tuin, zodat bezoekers meer te weten komen over wat er in een Heuvelrugtuin te vinden is en in het bijzonder in de tuin van De Eekhoeve.

Meer informatie over het project vind je via de link  Heuvelrugtuinen - Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (np-utrechtseheuvelrug.nl). Daar kun je ook terecht voor andere activiteiten en nieuwtjes. Bijvoorbeeld over van  jouw tuin een Heuvelrugtuin maken. Waardoor je ook jouw eigen tuin kunt aanmelden en daarvoor dan een bordje ontvangt dat je in je tuin kunt ophangen.

Oproep voor ‘Heuvelrugtuin’ in Rhenen

Begin juni van dit jaar is in Rhenen officieel de voorbeeld “Heuvelrugtuin” geopend. Deze is te vinden op de voormalige begraafplaats Herenstraat te Rhenen. De tuin is tot stand gekomen in het project “Heuvelrugtuinen” in samenwerking met Natuur- en Milieueducatie Utrecht (NMU) en het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie (IVN). Door cliënten en vrijwilligers van de houtbewerkingsafdeling Boschwijk van Bartiméus is een insectenhotel gemaakt. Door er ook inheemse planten een plek te geven, wordt een forse bijdrage geleverd aan de biodiversiteit van de Heuvelrug.

Een veertigtal kinderen van groep 5 van de Cuneraschool was bij de opening aanwezig. Zij kregen, behalve voorlichting over de betekenis van insecten voor de natuur, ook een zelf-timmer-vogelhuisje als cadeau. Het materiaal is gemaakt van pallethout en geschaafd, gezaagd en voorzien van timmergaten door cliënten van Boschwijk.

Dit mooie initiatief moet natuurlijk wel worden onderhouden!  De gemeente Rhenen kan daarvoor wel een paar extra handen gebruiken van een liefhebber van vaste en inheemse planten. Daarom is dit ook een oproep voor vrijwilligers om hier een bijdrage aan te leveren. Heeft u een paar uurtjes per jaar om deze tuin met inheemse planten aantrekkelijk te houden voor insecten en zeker ook voor de inwoners van Rhenen en omstreken neem dan contact op met Elsbeth van der Schelde, beleidsadviseur Groen van de gemeente Rhenen, zij is bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag op telefoonnummer 0317-681664 of via de mail elsbeth.van.der.schelde(at)rhenen.nl. Zij denkt graag mee om hier een gezellig moment van te maken.