Lezing de Eetbare Siertuin

door Marie José Meertens
Mooie moestuin of eetbare siertuin?

Op donderdagavond 2 november 2023 word je van harte uitgenodigd om een interessante lezing te komen bezoeken, genaamd De Eetbare Siertuin.

Deze lezing is een onderdeel van de Duurzame Week die de gemeente Veenendaal organiseert van 30 oktober tot 4 november.

Heel veel tuinliefhebbers kiezen er voor om zelf aan de slag te gaan met het kweken van groente, fruit en kruiden. Dat is een logische keuze. Vers is heerlijk. Dichtbij de keuken is handig. Meebeleven hoe je eten groeit of gewoon kiezen voor biologisch en daar zeker van zijn. Allemaal redenen om aan een moestuin te beginnen.

Wanneer je naast groente en fruit  ook bloeiende planten en snijbloemen wilt  kweken kun je  kiezen voor een “mooie moestuin”. Een moestuin die zorgvuldig is ontworpen en beplant, waarin allerlei sierplanten een plek vinden, puur om de tuin mooi te maken. Maar natuurlijk moet de tuin ook een smakelijke, gezonde oogst leveren.

Niet iedereen is echter in de gelegenheid om een moestuin aan te leggen en te onderhouden. Je moet de nodige ruimte hebben en beschikken over flink wat tijd en energie. Gelukkig kan het ook anders. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor het kweken van kleinfruit, slasoorten en kruiden in de siertuin, tussen de andere planten.

In deze lezing komen wat theoretische zaken aan bod als bodemzorg, vrienden en vijanden in de tuin en werkende plantencombinaties. Daarnaast zijn er veel voorbeelden die je hopelijk inspireren om van jouw tuin een mooie moestuin of eetbare siertuin te maken waarvan je elk jaar weer kunt genieten.

LET OP andere locatie

• Locatie   : Gemeentehuis, Raadhuisplein 1, 3901 GA Veenendaal