Lezing Stinzenplanten

Door Leo Brand

Een oude bekende met een nieuwe lezing. Veldbioloog Leo Brand vertelt u in zijn nieuwste lezing alles over stinzenplanten.

Stinzenplanten (ook wel als stinsenplanten met een "s" geschreven) is een verzamelnaam voor een bijzondere groep verwilderende voorjaarsbloemen. Het zijn vooral bol-, knol- en wortelgewassen die vanaf circa de 16e eeuw werden (en worden!) aangeplant op buitenplaatsen, rondom kastelen en landhuizen.

Bekende stinzenplanten zijn o.a. knikkende vogelmelk, Ornithogalum nutans, en de bostulp Tulipa sylvestris).

Van oorsprong komen stinzenplanten van elders. Soms komen zij uit andere delen van Nederland, maar veel vaker ligt hun oorsprong verder bij ons vandaan. Ze zijn door avonturiers en botanisten ontdekt en geïntroduceerd in West Europa.  Kenmerkend voor stinzenplanten is dat ze op oude buitenplaatsen zijn verwilderd en ingeburgerd. Er zijn plekken waar het voormalig landhuis niet meer staat, maar waar de stinzenplanten ieder jaar nog steeds uitbundig bloeien!

Deze lezing vindt plaats op donderdag 16 februari 2023 in buurthuis PleinZuid met ingang aan de Dr. de Visserstraat in Veenendaal. Vanaf 19.30 uur is iedereen van harte welkom.

Entree is gratis voor leden Groei en Bloei en bedraagt €5,00 voor niet leden.

De lezing duurt van 20.00 uur tot ongeveer 22.00 uur.