Sallandse voorjaarstuinen

Dit voorjaar hebben wij een dagtocht op de planning staan naar de Sallandse voorjaartuinen. Dit betekent dat we tuinen gaan zien met veel bollen en/of andere voorjaarsbloeiers. Wel een beetje spannend wat het weer betreft.... en hoe de tuinen erbij staan....!! Maar "wie niet waagt, die niet wint"!! Dit jaar dus een andere insteek en een vroeger tijdstip voor onze dagtocht die altijd erg gezellig is en veel waardering krijgt van de deelnemers.

De eerste tuin is De Sallandse Landschapstuin in Heino. Een tuin van 3000 m2 bij een rietgedekte witte boerderij uit 1896 met een border- en tuinontwerp van Harry Pierik uit Zwolle. We worden hier getrakteerd op koffie of thee met iets lekkers erbij.

Daarna gaan we naar De Tuin van Nynke Atsma in Luttenberg. Rond een boerderij uit 1929 ligt deze beschutte, kleurrijke tuin, die 4500 mgroot is. Hier bloeien in het voorjaar heel veel bollen en in deze tuin gebruiken wij een eenvoudige lunch op de niet verwarmde deel, dus misschien wel met de jassen aan!!

De derde tuin ligt maar een klein stukje verderop in Mariënheem. Dit is de 8000 m2 grote tuin De Linderte. We krijgen hier een rondleiding door de eigenaar maar gebruiken niets. Er is een boomgaard (fruitbomen in bloei?), tuinkas, vijver en poel.

We vervolgen onze tocht dan naar Raalte naar Huys Beukenroode. In deze 1000 m2 grote tuin heeft de eigenaar omsloten tuinkamers gecreëerd. Er is een 70 jaar oude Japanse witte Prunus die samen met de vele tulpen een mooi decor vormen en het voorjaar kleurrijk inluiden. Hier drinken we dan weer koffie of thee met ook weer een lekkernij.

Ons laatste adres is (op veler verzoek) een kwekerij! Ook in Mariënheem, gaan we naar Kwekerij Arjan Schepers. Een intieme kwekerij met bijzondere vaste planten in inspiratieborders. Ook hier kunnen we nog koffie of thee drinken en Arjan heeft altijd wel tijd voor een praatje.

De dagtocht vindt plaats op zaterdag 20 april 2024 en het vertrek is gepland om 8.45 uur vanaf de hoek van de Thorbeckesingel met de Dr. de Visserstraat en we hopen daar rond 18.30 uur ook weer terug te komen. We hebben, gezien het aantal deelnemers in vorige jaren, gekozen voor een 39-persoons bus, wat wel inhoud dat tijdige opgave belangrijk is. We gaan uit van het principe 'wie het eerst komt, het eerst maalt'.

Deze prachtige dag met bezoek aan vier tuinen, met 1x lunch en 2x koffie/thee met iets lekker, en ook nog  een kwekerij, kunnen wij aanbieden voor €62,50 aan leden G&B en voor €70,00 aan niet leden.

U kunt zich voor deze dag opgeven bij: Ineke v.d. Bosch via mail vdbosch.ineke(at)gmail.com of tel.nr. 06 13 24 17 51