Zuidelijk Afrika met bloeiend Namaqualand

Mensen die er al eens geweest zijn, roemen over de grote diversiteit aan landschappen en de overweldigende natuur van de landen in deze regio. Zuid-Afrika bijvoorbeeld wordt niet voor niets ‘de wereld in één land’ genoemd. Je vindt er safarigebieden, bergen, moerassen, bossen, uitgestrekte vlaktes en woestijnen. En vele honderden kilometers kustlijn.

Vier keer heeft Jan Willem Lagerweij het zuidelijke deel van Afrika bezocht. De eerste keer maakte hij – voor hem nog in het analoge tijdperk van de fotografie – in groepsverband een fietstocht van Kaapstad naar Port Elisabeth aan de Indische Oceaan.
Meerdere keren volgden. Een bijzondere ervaring vormde het bezoek aan West Coast National Park aan de kust van de Atlantische Oceaan. Het is onder meer een leefgebied voor veel soorten wilde dieren. Hij is er in de Zuid-Afrikaanse lente (ons najaar), dus staan de velden er vol wilde bloemen in de mooiste kleuren. Een waar paradijs voor de echte natuurliefhebber!
Een aantal jaren later bezoekt hij samen met enkele enthousiaste fietsers het noordwesten van Zuid-Afrika en de Kalahari woestijn in het zuiden van Namibië. Recente regens hebben er in Namaqualand voor gezorgd dat de dorre, stoffige vlakte van deze semi-woestijn op dat moment als bij toverslag is veranderd in een waar kleurenpallet van bloeiende bloemen.

Graag vertelt hij jullie meer over zijn ervaringen in Zuidelijk Afrika en laat jullie daarvan op foto’s een aantal mooie impressies zien.

Datum  : 30 september 2024

Locatie: De Groenhof, Pr. Willem Alexanderpark 317, 3905 CK Veenendaal (LET OP gewijzigde locatie)

Entree : voor leden gratis, voor niet leden € 5,00

Tijd      : 20.00 uur tot ongeveer 22.30 uur